Iran's long-running programmes to develop a military jet trainer/light attack aircraft will achieve significant milestones in the coming months, officials from the Aerospace Industries Organisation (AIO) told IHS Jane's during the Iran Air Show held on Kish Island on 16-19 November.
برنامج ايران المستمر منذ فتره طويله لبناء طائره تدريبيه / مقاتله خفيفه سيحقق تطورا هاما في الاشهر القادمه كما قال مسؤولون ايرانيون من مؤسسه الصناعات الجويه الايرانيه AIO لموقع جينس الدفاعي
The two programmes, which are the same base design with some differences in external configuration and aerodynamic planform, are the Shafaq and the Borhan. The two are derivatives of a design concept that was devised jointly by Iranian designers and a team from Russia's Mikoyan Design Bureau in the 2002-10 timeframe.
هنالك برنامجين يقومان على اساس واحد لكن مع اختلافات في المظهر الخارجي والايرودايناميكيه وهما مشروع الطائره شفق ومشروع الطائره برهان
كلتا الطائرتان هما مشتقتان من تصميم رسمه فريق ايراني من المصممين وفريق روسي من مكتب مكويان للتصاميم في الفتره بين 2002-2010
"There was a Russian team that worked with us for around eight years," said one Iranian official, "but they then completed their work on the project and we continued on with the configuration development ourselves. What we now have is a finalised design for a flying prototype. Our intention is that the aircraft will complete some high-speed taxi tests by the end of this year, and then a first flight sometime in 2017."
مسؤول ايراني قال ان هنالك فريق روسي عمل مع ايران لثمان سنوات ثم اكملوا عملهم في المشروع في حين اكمل الايرانيون تطوير التصميم بانفسهم
واضاف المسؤول الايراني ان مانعرفه الان ان هنالك نموذج قابل للطيران ونأمل باكمال اختبارات السرعه نهايه العام الجاري لتستطيع الطائره ان تطير لاول مره في 2017
According to AIO, the aircraft that will be tested this year will have the Shafaq-style configuration with a twin, outwardly canted vertical tail. This type of a tail design has become a favoured aerodynamic feature of Iranian designers that dates back to the development of the reverse-engineered Iranian version of the Northrop F-5 called the Saeqeh.
وحسب المعلومات من AOI فان الطائره التي ستختبر هذه السنه هي النموذج شفق المزوده بذيل بجنيحات عموديه مزدوجه متجهه للخارج حيث ان هذا النموذج هو الافضل من ناحيه الانسيابيه الديناميكيه للمصممين الايرانيين وهو مؤشر الى التطوير بالهندسه العكسيه للنسخه الايرانيه " التي تدعى صاعقه " من المقاتله F-5 الامريكيه الصنع
"What the designers on this programme discovered was that the use of a twin, canted-outwards tail design - like the American F/A-18 - gives the aircraft some advantages over a single vertical tail," explained one Iranian engineer. "The aircraft not only gains some manoeuvrability, but also in stability and control."
مااكتشفه المصممين في هذا البرنامج بان استعمال الجنيحات المزدوجه المتجهه للخارج مثل المقاتله F/A-18 الامريكيه هو افضل من استعمال جناح عمودي مفرد كما شرح مهندس طيران ايراني حيث ان هذا التصميم لايعطي الطائره فقط المزيد من المرونه في الطيران بل يعطيها المزيد من التوازن
http://www.janes.com/article/65725/iranian-shafaq-jet-trainer-nears-prototype-testing